close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למה לנצח..

הרב יניב חניא  י אב, תשפה  04/08/2025

.......................

שאלה:

שלום. בתשעה באב קראנו קינות. והתבוננתי כמה פעמים כתוב בהם (וגם בפסוקים..) שעם ישראל אומר לקב"ה "זכור שכך וכך... " ונשמע כאילו הוא בר שכחה... ואני ממש לא יודע איך להתיחס למילים האלו. שאת ועוד כשאומרים (דברי ירמיה במגילת איכה) למה לנצח תשכחינו.... והרי אין שכחה לפני כסא כבודיך... ועוד בוודאי שברגע שיהא לנו זכות ליגאל אנחנו ניגאל.. אז מה הלשון הזה שהוא.בדרך. הפשט כעין תביעה וטינה "נו.... למה לנצח!!?. אשמח לקבל תשובה תודה מראש על עבודתכם הנפלאה.

תשובה:

התשובה היותר פשוטה לשאלה היא שדברים אלו נאמרים מנקודת המבט של האדם. כמו שיש בתנ"ך תיאורים רבים ש"מאנישים" את הקב"ה... כמו שמזכירים לעיתים את יד השם וכדומה... 
כך הדברים והמילים הללו מתארים תחושה של האדם- אנחנו מרגישים שזה נצח. ואולי, אכן, מנקודת מבט אנושית, זה נצח. הסבל הלא נגמר, החורבנות, הביזיונות וכדומה... הופכים את זה לנצח.

יש לכך גם מקורות בתורה עצמה... כלומר לדוגמא הביטוי שעבד נרצע עובד ל"עולם". זה לא הכי מדוייק. הוא עובד עד היובל... אבל מבחינת האמירה, התחושה, הרצון, זה לעולם.

כמו שבני ישראל היו בפועל במצריים פחות מארבע מאות שנה... אבל מבחינת קושי השיעבוד, הסבל, וכדומה... זה היה 400 שנה. ועוד.

כך שהתץושבה הראשונה היא שאנו מדברים על התחושה שלנו... והתחושה שלנו, של הנביאים, היא שמדובר בנצח. והעובדה שמבחינת הקב"ה מדובר ביום או יומיים, לא משנה את עוצמת הסבל.

הנקודה השניה היא שהאדם הוא בר חלוף... ומנקודת מבט של מי שמת, שחולף, שסובל בשביל העתיד... הגאולה לא באה כשהוא מת (כמובן שזה יתוקן בתחיית המתים, אבל נניח לזה כרגע). חכמים מדגישים שרק שלושה נקראו אבות, ויש רבים שמפרשים שהכוונה היא שהאבות הם כאלה שחיו רק בשביל העתיד. ולא חשו בכלל את ההווה. ולכן, למי שסובל עכשיו את חורבן, ורק בעוד 2000 שנה יבוא מזור לסבלו... אז מבחינתו זה נצח.

כמובן, בסופו של דבר אמור לבוא מצב של אודך השם כי אנפת בי". אבל ליחידים, שמתו בדרך (כמטפורה), זה נצח.

הנקודה השלישית אולי יותר קשה להסברה, אבל במחינה מסויימת הסבל הוא אכן נצח עד התיקון. יש בתורה הפנימית ש"אם ההתחלה טובה, והסוף טוב", ממילא האמצע גם טוב. לומדים את , בין היתר, מכך ששומע, נתחרש ואחר כך חזר לשמוע, נחשב פיקח לכל אורך הדרך מבחינה הלכתית בנקודות מסויימות. 

אז לפי זה, כל עוד לא בא הטוב הסופי, הסבל הוא אין סופי. כשיבוא הטוב, כל האמצע ישתנה... אבל כל עוד הוא לא בא. הסבל הוא נצחי. ונשכחנו לנצח. 

תשובות נוספות בנושא-
כמה כבר אפשר לחכות לגאולה?

ההמתנה הארוכה מידי לגאולה של עם ישראל יכולה, בעיקר בערב תשעה באב, לעורר לא רק תחושת המתנה אלא גם

המחלוקת בין הרב למתנגדים
טוב, כפי שאתה בוודאי מבין, זו שאלה מאוד מורכבת ורחבה. יש לנו באתר פורום שלם שעוסק ברב קוק וניתן לראו
אהבה לעומת יצר
טוב, זו בהחלט שאלה מפתיעה. ברוב השאלות ששואלים באתר השאלה היא הפוכה כמעט.

חכמים מספרים סי
שכינתו
זו שאלה מורכבת מאוד שנוגעת להמון המון יסודות אמונה עמוקים שצריכים ללמוד בצורה מקיפה ואיטית, זה בהחלט
גילוי עריות
האמת שאני ממש לא יודע, מחז"ל ניתן להבין שכן, שהיה די הרבה גילוי עריות.